Vi har vært på Social Media Days 2019, og har latt oss inspirere. Her møtes folk som jobber med kommunikasjon og markedsføring i sosiale medier, for bedrifter, organisasjoner og byråer, med ønske om å bli inspirert og å få litt påfyll av kunnskap.

Nå er to innholdsrike dager med fokus på sosiale medier over for denne gang. Mange temaer og sosiale kanaler er blitt belyst, av et stort antall dyktige og kunnskapsrike foredragsholdere. Her er en kort oppsummering av noen av konferansens temaer.

Er alle på Facebook?

Ja, alle er på Facebook, kunne Nathalie Eyde Warembourg i Ipsos fortelle oss. Facebook er fremdeles den største sosiale medier-kanalen, og «alle» er der. Gjennomsnittsalderen til de som er på Facebook er blitt noe høyere, men her kan du fremdeles nå de fleste målgrupper.

Så hvordan når vi egentlig fram med budskapet vårt på Facebook? Josefine Billstrøm fra Facebook fortalte oss at vi i gjennomsnitt skroller 90 meter hver dag. Hvordan får vi så kundene til å stoppe opp ved vårt innhold? Vi må fange oppmerksomheten deres med en gang. Et av tipsene er at det ikke er noen grunn til å la mottakeren vente budskapet – for det er han eller hun kanskje ikke villig til å vente på.

Instagram for bilder, og for video

Instagram er en stor kanal, hvor gode bilder er viktig. Her er det viktig å ha en relasjoner til målgruppen og å være aktiv i kommentarfeltet. Bruk gjerne video også i denne kanalen. Video på Instagram behøver ikke å være noen stor produksjon – du kan faktisk filme korte snutter med mobiltelefonen din. Også finnes det masse gode verktøy for å få innsikt i trafikk og engasjement for denne kanalen.

Snapchat domineres av de yngre

Mange kjenner Facebook godt, og benytter seg av annonsemulighetene som finnes der, og det samme gjelder for Instagram. Annonseringskostnadene i disse kanalene blir høyere ettersom flere og flere bruker de til annonsering. Steffen Rabben fra Snapchat Norge benyttet anledningen til å fortelle om mulighetene for prisgunstig annonsering på Snapchat (lav CPC), i en kanal hvor ikke «alle» annonserer ennå. De yngste utgjør den største brukergruppen på denne kanalen, men du kan nå en del eldre brukere også.

Kreativ og modig

God markedsføring, også i sosiale medier, avhenger av både kreativitet og struktur. For å være kreativ må man være modig, ble det sagt flere ganger. Når du, en kreativ kollega eller et kreativt byrå har fått den gode idèen – så vær modig og ta sjansen på å gå for den, var oppfordringen. Og husk at den beste idèen mest sannsynlig ikke er den første idèen.

Strukturert og målrettet

For gjennomføring og gode resultater av aktiviteter i sosiale medier er du avhengig av struktur. Det vil si at du bør ha en plan for hvilke budskap du skal nå ut med i ulike kanaler til hvilken tid. Også bør du følge opp dette, med målinger og rapportering for å evaluere og forbedre kommunikasjonen.