Hekta på… annonsering

Bli synlig der kundene er

I dagens digitale tidsalder er sosiale medier og søkemotorer blitt viktige verktøy for markedsføring og annonsering. Å være tilstede på disse plattformene, kan gi bedriften din en stor fordel. Hvordan? Du når ut til ditt publikum og tiltrekker deg nye kunder.

Kundene du ønsker deg, styrer kanalene vi annonserer i

Å annonsere i sosiale medier og søkemotorer kan være en utfordring. Hvordan skal du utforme annonsen og fange målgruppen? I hvilke kanaler bør du annonsere for å treffe målgruppa di?

Her er noen viktige elementer vi jobber med når vi skal annonsere for deg: 

  • Målgruppe – Hvem er dine kunder?
    For å vite hvem vi skal annonsere til og hvilke kanaler vi skal benytte oss av, må vi vite hvem kundene er. Vi bruker flere verktøy for å kartlegge målgruppen. 
  • Kanalvalg – Hvor finner du kundene?
    Basert på målgruppen, finner vi ut hvor det er best å annonsere. Det kan være på Google, sosiale medier, avishus, eller en kombinasjon av flere. 
  • Annonseoppsett – La oss nå kundene!
    Hvordan treffer vi målgruppen best mulig, med riktig budskap? Vi etablerer annonsekontoer og utarbeider flere sett med annonser. Vi tester og justerer annonsene dine basert på resultatene vi samler inn.
  • Rapportering – Hvordan skal du jobbe videre?
    Når kampanjen er ferdig, får du tilsendt kampanjedata som gir en god indikasjon på hva som fungerer best av de forskjellige annonsene. Denne informasjonen bruker vi for å jobbe videre med annonsering. 

Hvordan velge riktig kanal til riktig kunde?

Visste du at når en potensiell kunde tar kontakt med deg, har de allerede lagt bak seg over 50 % av kjøpsprosessen?

I dag starter kundens kjøpsprosess med søk, gjerne på Google. Søketallene er skyhøye for både B2B (bedriftsmarkedet) og B2C (forbrukermarkedet). Kundene søker for å løse et problem – eller finne en mulighet. 

Fordi kjøpsprosessen starter med søk, må du jobbe systematisk for å være synlig. Er du synlig, dukker du opp i starten av kundens kjøpsprosess. Digital synlighet er nøkkelen for å lykkes – vi i Akari vet hvordan.

Innholdsmarkedsføring er også viktig, og er mer aktuelt for å styrke merkevaren din på sosiale medier og i mediekanaler som aviser. For å få best mulig synlighet over et bredt spekter av kanaler, bruker vi Google Display Ads. Det lar oss annonsere på flere av de store nettavisene. 

Vi får ofte spørsmål om ...

Det avhenger av hvilke kanaler du skal annonsere i, hvor lenge kampanjen skal gå og hvor stort geografisk område de skal dekke.

Hvis du har lokale kunder, bør du beregne et månedsbudsjett fra 2.500,- eks. mva 

Klikk på knappen lenger ned på siden, og fyll ut skjemaet, så tar en performancerådgiver kontakt med deg for evt. avklaringer før kampanjen settes i gang. 

Vi trenger å vite hva du ønsker å oppnå, hvilke kunder du har i dag og ser for deg å ha fremover, samt hva du ønsker å investere (budsjett). 

Vi bruker flere metorder for å måle resultater. Google Analytics (GA) er et verktøy vi bruker til å lese trafikk inn til nettsider. Med GA kan vi også sette opp noe som heter konverteringssporing. Med denne sporingen kan vi måle f. eks. hvor mange bestillinger en kunde får via nettsiden sin, og spore det tilbake til hvor mye penger som er brukt på annonser. På denne måten klarer vi å se hvor mye penger som brukes pr. salg/ henvendelse. Andre måter å måle på er rekkevidde, engasjement, klikk og delinger i sosiale medier.

Så... skulle vi
tatt en prat?