Hjembygda er en del av prosjektet Mittpunkt, et treårig prosjekt for økt bo- og bli-lyst i Nore og Uvdal kommune. Prosjektet er eid og igangsatt av Nore og Uvdal kommune, ledet av bygdeutvikler Lars Erling Granhaug.
Hvordan kan vi jobbe med bo- og bli-lyst i Nore og Uvdal kommune ved hjelp av digitale plattformer? Dette var oppdraget fra Nore og Uvdal kommune.
Kommunen valgte lokale leverandører i jobben med å utvikle Hjembygda og skape attraktivitet til Nore og Uvdal.
Reklamemakeriet har utviklet den grafiske profilen i samarbeid med Akari, mens Akari har levert nettsiden hjembygda.no med design, tekst, bilder og historier.
«Jeg mener dette er et av de beste prosjektene vi har levert så langt. Her har vi fått drive prosessen helt fra idé og konseptutvikling, til lansering og nå videre drift av hjembygda.no i samarbeid med kommunen.»
Pia, designer i Akari
Fokus på de gode historiene i Hjembygda.
«Den kommunale kammeraten»
Lars er ansiktet som går igjen på hjembygda.no. – Blant alle de fine oppgavene jeg har, ønsker jeg å være den varme «kommunale kameraten» din, så hvis jeg ikke kan hjelpe deg direkte, så vet jeg i det minste hvem som kan, sier Lars!
Vi startet hele prosjektet med en workshop. Her ble det diskutert alt fra det strategiske til det visuelle. Et av punktene vi gikk gjennom var hvilket dyr vi ønsket at Hjembygda skulle representere. Da vi landet på en trofast hund som alltid logrer i døra når man kommer hjem var det mange brikker som falt på plass.
Det var en veldig god oppstart, der vi fikk fundamentert ideene våre på en god måte. En veldig verdifull prosess der vi fikk konkretisert hva vi ville med prosjektet. Spesielt dette med å tenke seg til et dyr landa det for meg: en trygg og trofast hund. Da fant jeg følelsen vi skulle ha i prosjektet
Lars Erling Granhaug, bygdeutvikler i Nore og Uvdal Kommune.
Monja, innholdsprodusent i Akari, har allerede sørget for at Hjembygda.no er fylt opp med levende historier fra menneskene i Nore og Uvdal.
Det er veldig fint å møte personer jeg har portrettert som sier at de har fått rikelig med positive reaksjoner i etterkant. Det gjør meg skikkelig glad!
Monja Persen, innholdsprodusent i Akari.
Og responsen er ikke bare på digitale flater. Den sprer seg fra skjermene og ut i lokalsamfunnet: Folk hilser, roser og gir komplimenter til hverandre ansikt til ansikt. Håpet er at hjembygda.no, sammen med parallelle prosesser i kommunen, også framover kan bidra til å styrke den lokale samhørigheten, øke deltakelsen i lokalsamfunnet og ikke minst: fremme bo- og bli-lyst.
Selv om nettsiden nylig ble lansert, kan man allerede se positive ringvirkninger av prosjektet. Først og fremst virker det som det har bidratt til å styrke fellesskapsfølelsen og samhørigheten i kommunen. Folk responderer positivt på innholdet, og det er mange rosende ord og komplimenter å finne i sosiale medier. Det ser ut til at portalen kan bli en plattform for samhandling og engasjement, og at det kan være med på å styrke identiteten knyttet til Hjembygda.
Hjembygda ble faktisk så godt tatt imot, at det allerede i år skal arrangeres en Hjembygda-festival! Les mer om denne her.
Mange kommuner har utfordringer med å drifte slike portaler etter lansering. For Nore og Uvdal kommune har vi utviklet et konsept som gjør at det er løpende oppdatering på portalen. Dette gjør at nettsiden holder seg relevant og levende.
"*" obligatorisk felt
Websupport
e: support@akari.no
t: 32 76 66 00
© Kopirett 2025 – Akari AS
Kongsberg • Hønefoss • Notodden • Numedal