En designmanual er et dokument som gir retningslinjer og spesifikasjoner for bruk av designelementer og merkevareidentitet. Den fungerer som en referanse for ansatte, designere og andre interessenter som jobber med visuell kommunikasjon for en virksomhet.
En godt utarbeidet designmanual bidrar altså til å sikre at alle som er involvert i produksjon av visuelt materiale for virksomheten har en klar forståelse av hvordan merkevaren skal presenteres. Dette hjelper til med å bygge en konsistent og gjenkjennelig merkevareidentitet over tid.
Her er noen av våre fornøyde kunder hos NUPRO foran den folierte bilen som er et av designelementene deres.
Hva inkluderer en designprofil?
Det mest grunnleggende vi tar for oss i designprofilen er bruken av logo, fonter og designelementer, både i digitale og fysiske medier. En logo skal du ta godt vare på.
Hvor lang tid det tar for noen å kjenne igjen logoen er kanskje den mest avgjørende faktoren i markedsføring. Ellers defineres avstander, farger, hvilke bakgrunner som er tillatt eller ei. På den måten sikrer du at ikke bare logoen i seg selv, men konteksten den befinner seg i, er gjenkjennelig.
Oversikt over elementer som inkluderes i en designmanual:
Logobruk: Retningslinjer for riktig bruk av logoen, inkludert størrelse, plassering, farger og eventuelle variasjoner av logoen.
Fargepalett: Angivelse av fargene som skal brukes i all visuell kommunikasjon. Dette kan inkludere primære og sekundære farger, samt informasjon om hvordan fargene skal gjengis i ulike medier.
Typografi: Spesifikasjoner for skrifttyper som skal brukes i ulike sammenhenger, for eksempel overskrifter, brødtekst, osv. Dette kan inkludere skrifttyper, størrelser og eventuelle retningslinjer for bruk av fet, kursiv, osv.
Eksempel på profilmanualen til k-tech. Besøk gjerne nettsiden deres for å se mer av profilen.
Bildebruk/fotomanér: Retningslinjer for bruk av fotografier, illustrasjoner eller andre grafiske elementer. Dette kan inkludere foto-stiler, bildebehandling og kriterier for valg av bilder.
Grafiske elementer: Eventuelle andre visuelle elementer som brukes i virksomhetens design, for eksempel grafiske former, linjer, eller andre dekorative elementer.
Layout retningslinjer: Informasjon om hvordan ulike typer dokumenter eller materialer skal utformes, inkludert layout, marger, og annen designrelatert formatering.
Implementering/profilen i praksis: Retningslinjer for hvordan merkevaren skal gjenspeiles på ulike plattformer, for eksempel trykte materialer, digitale medier, sosiale medier, osv
Noen av elementene som er beskrevet i designmanualen til Notodden. Vi har også utviklet nettsiden som du kan se her.
Hvorfor skal jeg ha alt dette?
Du må stole på merkevaren din. Den skal gjøre mye av jobben helt selv. Men så skal du lage mer materiell, du har nye produkter, eller skal utvide, ansette flere, flytte inn i nye lokaler, og kanskje bruke et byrå eller egen markedsavdeling til å gjøre et støt på markedsføring de neste tre årene. Halvparten av jobben er gjort om ting er ferdig definert i designprofilen din. Du kan hente ut maler, fonter og logofiler fra en enkelt tilgjengelig mappestruktur, eller til og med en egen webside, og få alle tankene rett inn i din visuelle identitet.
Velg mellom et moderne delbart webområde på ditt domene eller en lett nedlastbar mappestruktur i vårt cloud-system og få kontroll på profileringa. Uansett om du skal ha ny profil, freshe den litt opp, eller bare spikre den du har.
Oppsummert til slutt, hjelper en designprofil og tilhørende designmanual virksomheten din med å formidle budskapet på en tydelig, enhetlig og profesjonell måte. Dette er avgjørende for å skape en positiv opplevelse for målgruppen og ikke minst det å nå fram.
Har du en profil som burde vært strukturert i en designmanual? Eller ønsker du en helt ny? Ta kontakt, så finner vi ut av det!
Her er utdrag fra designmanualen til Alles kulturhus i Hønefoss.
Trenger du vår hjelp?
Akari har lang erfaring med design av logoer, profiler, nettsider og markedsføring for SMB-markedet – og spesialiserer seg på disse områdene med mål om å bli den beste leverandøren i sitt segment. Fyll ut skjema så tar en av våre rådgivere kontakt med deg