– Kontinuerlig jobbing i digitale kanaler gir deg resultater og synlighet, forklarer Mette, innholdsprodusent i Akari.
Det er kanskje litt skummelt å bli møtt av noen som er hekta på markedsføring. Noen som forteller deg at «du må bli synlig», «har du drevet med SEO-arbeid?», «publiserer du på sosiale medier jevnlig?».
– Men det er faktisk helt sant. Nå skal ikke jeg komme med masse fakta, men det er faktisk slik at gjennom kontinuerlig arbeid på digitale flater, vil du oppnå mer synlighet for din målgruppe.
Vi i Akari hjelper deg ikke bare å nå målgruppen din. Det gjelder å lage innhold som snakker til den også.
Et lærerikt år om markedsføring, innholdsproduksjon – og meg selv
7. april 2022 har du vært ansatt i Akari et 1 år. Når du ser tilbake på året, hvordan har det vært?
– What, ett år allerede?! Det siste året har vært utfordrende og utrolig lærerikt! Ikke bare har jeg fått et dypdykk i en verden av markedsføring og innholdsproduksjon, men jeg har også lært mye om meg selv.
Dette er første jobben jeg har som er relevant for utdanningen min, og jeg er veldig glad mine første erfaringer med faget i praksis har vært i Akari. Jeg har blitt møtt med forståelse, tålmodighet og hjelpsomhet hele veien – det setter jeg veldig pris på som «ny» i gamet.
Hva gjør Mette som innholdsprodusent i Akari? Les videre da vel!
Hva var hovedgrunnen til at du søkte jobb hos Akari?
– Det var faget markedsføring som først gjorde meg interessert, men jeg fant raskt ut at det var folka bak og verdiene i firmaet som var det mest interessante. På den tiden var jeg ganske fersk i jobbsøkergamet, men hadde dog skrevet noen søknader.
Allerede i søknadsprosessen skilte Akari seg raskt ut for meg. Ett år etter viser det seg at det gode inntrykket jeg hadde av Akari stemte. Skal jeg beskrive mine kollegaer i Akarifamilien må jeg si dyktige, jordnære og joviale.
Hva er det morsomste du har opplevd dette året?
– Å bli en del av en så fin jobbfamilie!
Leter du og din bedrift etter spennende aktiviteter å gjøre sammen? Sjekk ut BRAVE
Hva er du mest stolt av?
– Jeg er aller mest stolt av å ha trådd ut av komfortsonen. Som jeg nevnte tidligere har jeg i løpet av det siste året lært mye om meg selv, og det å tre ut av komfortsonen har virkelig hjulpet der. De fleste syntes jo det er litt ubehagelig å tre ut av den trygge bobla, men i Akari har jeg alltid følt at det er rom for å prøve og feile – noe som raskt gjorde meg mye tryggere.
– Det siste året har jeg jobbet mye med tekstarbeid. Uten verken utdannelse eller tidligere erfaring i tekstarbeid for digitale flater, så har jeg likevel hoppet ut i det. Det er jeg jo litt stolt av, da.
Les om Mettes forventinger som nyansatt.
Les mer om Mettes utdanning, bachelor i Creative Industries Management, BI
Du lærer mye av å hoppe ut i det – også innholdsproduksjon og markedsføring
Hva har du lært mest av?
– Kollegaene mine har lært meg mye, men jeg har også lært mye av å bare «hoppe ut i det». Allerede første dag ble jeg involvert i websidearbeid for en kunde, og uken etter hadde jeg mitt første offisielle skriveoppdrag. På min 12. dag fartet jeg nedover mot Grenland og tok bilder av en testrigg for subseafeltet. Som innholdsprodusent går dagene våre ut på å skrive tekster, ta bilder og video – men dagene er veldig varierte likevel!
Jeg har skrevet om alt fra boligtrinn til mørtelpumpe; fra stillas til ansattartikler.
Innholdsprodusent Mette
Jammen har jeg fått lærdom, ikke bare om markedsføring, men også om mange andre bransjer.
Er det noen kunder eller prosjekter du har lyst til å trekke frem?
– Notodden.no var vel mitt første store prosjekt, hvor jeg arbeidet med tekst sammen med andre kollegaer. Her leverte vi absolutt alt av tekst til en splitter ny webside designet av våre designere. Det å kunne jobbe for å utvikle stedet jeg er født og oppvokst i var veldig kult!
Hva drømmer du om videre for Akari og kundene våre?
At vi kan fortsette å hjelpe små og mellomstore bedrifter å gjøre det bra!
Innholdsprodusent Mette
Digital markedsføring og synlighet gir disse bedriftene et ansikt som skiller seg ut fra mengden. Det er veldig gøy å vite at vi er med på å utvikle disse bedriftene.
Digital markedsføring er mer enn synlighet
Hva savner du ved den forrige jobben, som butikkansatt?
– Jeg savner jo kollegaene mine! Tidvis savner jeg også de stadige kundemøtene og kundeservicen. Det å kunne hjelpe noen med min kunnskap, og at dette blir tatt godt i mot gir verdi for meg. Heldig for meg så er jo dette også en del av arbeidshverdagen min som innholdsprodusent i Akari også!
Er dørstokkmila lang når det kommer til markedsføring?
Akari hjelper deg å skille deg ut i mengden. Vårt fagteam av rådgivere, designere, innholdsprodusenter og utviklere står klare til å hjelpe deg med helhetlig markedsføring av din bedrift.