Sammen med Bjørn Isaksen, etablerte Simen Jahnsen Ljøterud Akari i 2015, og har siden 2017 ledet selskapet til der det er i dag. Fra januar 2024 tok Madeleine Buttedal Stedøy over som daglig leder.

Madeleine har vært med helt siden 2017 (den gang het selskapet Digitalressurs). Hun er godt kjent med selskapet og har vært med på å skape den veksten Akari har hatt.
– Hele grunnfilosofien til Akari, har hele tiden vært å gi små- og mellomstore bedrifter bedre forutsetninger for å lykkes, ved å tilby et bedre markedsapparat. Mange mindre bedrifter har ikke hatt mulighet til å kjøpe ekstern kompetanse, fordi det ofte er forbundet med lange prosesser og høye regninger, det ville vi i Akari endre på, forteller Madeleine.
Mye erfaring
Hun begynte i Akari via et internship, som var ment å vare i kun tre måneder.
– Jeg husker min «siste dag» i Akari, eller det jeg trodde var min siste dag. Simen var ikke på kontoret, men ringte meg litt småstressa på kvelden og lurte på om jeg kom på jobb neste dag. Han sa at kontrakten skulle være klar før jeg kom tilbake på kontoret. Han hadde nok glemt at jeg bare var intern i tre måneder, ikke fast ansatt, ler Madeleine.

I slutten av 2019 tok hun over som prosjekt- og avdelingsleder for designavdelingen, og i 2022 ble hun driftsleder.
– Det har gått cirka to år mellom hver gang jeg har byttet jobb internt, men det har jeg ikke tenkt til å gjøre nå altså, ler Madeleine.
– Jeg fikk litt panikk
De to siste årene har hun jobbet mer eller mindre i kulissene som driftsleder, og overgangen til den nye rollen blir derfor ikke så stor.
– Jeg tror ikke det blir så veldig annerledes. Jeg har hatt mange av oppgavene en stund, som personalansvar, nyansettelser og ansvar for den daglige driften i to år nå, forklarer Madeleine.

Hun innrømmer at da Simen ringte og spurte om hun ville ta over sjefsrollen, fikk hun litt lettere panikk.
– Da han ringte meg for en stund siden og ville lufte tanken om meg som daglig leder, svarte jeg, «Har du tenkt til å dra fra oss? Du kan ikke det!» Jeg fikk faktisk litt panikk av den tanken, ler Madeleine.
Men frykt ikke, Simen skal ingen steder.
Simen går inn i rollen som leder for vekst og strategi og har blitt valgt inn i styret. Han skal fortsette å fokusere på videreutvikling av produkter og tjenester, samt vekst og merverdi for nye og gamle kunder.
– Jeg føler meg veldig trygg på å gi stafettpinnen videre til Madeleine, og er sikker på at Akari er i gode hender, smiler Simen.
– Jeg er kjempeimponert over Simen
Madeleine skryter av alt Simen har fått til gjennom de åtte siste årene.
– Jeg er kjempeimponert over Simen. Han har en unik evne til å se langt fremover, finne muligheter og få ting til å skje. Han er utrolig dyktig, men innrømmer selv at han ofte havner på 90 prosent fullføringsevne, fordi han blir utålmodig og vil videre. Derfor trenger han nå noen som kan sikre de siste ti prosentene, sikre at igangsatte prosjekter, tanker og ideer blir gjennomført. Det er der jeg kommer inn, forklarer Madeleine.
Målet for Akari 2024 er vekst i alle ledd.
– Vi skal vokse, både når det gjelder nye folk og nye lokasjoner, men også innad i lokasjonene. I 2024 skal vi få flere kunder, flere ansatte og ha fokus på kompetanseheving. Vi skal bli større der vi er, forteller Madeleine.

Hennes mål er at Akari innen utgangen av 2024 skal bestå av 26-28 ansatte. I dag er det 22 ansatte fordelt på fire lokasjoner.
– Det jeg gleder meg aller mest til er å fortsette på det gode arbeidet som allerede er lagt ned av Simen, de ansatte og resten av ledergruppa. Jeg har et veldig godt team i ryggen, og gleder meg til å sammen kunne skape flere muligheter både for ansatte og ikke minst kundene inn i årene som kommer. Slik at vi kan gjøre mer av det vi trives med.
Madeleine tok formelt over som daglig leder 1. januar 2024.
Akari er et reklamebyrå for små og mellomstore bedrifter. Vi hjelper med alt fra synlighet på Google, ny logo, skreddersydde nettsider til artikler, film og foto.
Hva kan vi gjøre for deg?
Trenger du hjelp til din bedrift? Ta kontakt med oss i dag.
"*" obligatorisk felt