Rollag Kommune kom til oss uten en felles visuell identitet. Nå ønsket de at innbyggere, næringsliv og frivillige skulle kunne kjenne seg igjen i fremtidig markedsføring. Skal vi bygge merkevaren Rollag, må vi få frem hvem vi er og skape nysgjerrighet for bygda.
Workshop
Sammen med Buskerud Næringshage ,Viken Fylkeskommuneog Akari, inviterte Rollag kommune til workshop, der målet var å la deltagerne fortelle, vise, og svare på spørsmålet: «Hva er Rollag for deg?». Sammen med de over 40 deltagernedykket vi etter skatter, for å lete etter hva Rollag faktisk er – og betyr for folk.
Skal nye innbyggere, nye bedrifter og besøkende forstå hvem Rollag er, så trenger vi å finne den røde tråden i stedets identitet. Og skulle vi klare å få alle i Rollag Kommune til å ønske å bruke profilen, måtte vi sikre at de følte et eierskap til den.
For å få med så mange som mulig sendte vi også ut en digital spørreundersøkelse, der målet var å få innspill fra de yngre i kommunen.
Ønsker du å gjennomføre en workshop med din bedrift? Les mer og kontakt oss her.
Befaring
Etter en velykket workshop dro to av våre designere, Camilla og Pia, på en befaring i Rollag. En hel dag ble brukt å innhente inntrykk, se etter former, farger og mønstre i Rollag. Her ble det tatt bilder, noe som også dannet grunnlaget for Rollags nye bildebank. Noen av stedene som ble nevnt av deltagerne under workshop’en ble besøkt.
En digital og brukervennlig profilmanual
Et godt og strategisk forarbeid gjorde at prosessen med å utforme den visuelle profilen ble en spennende og givende. Med noen sjekkpunkter med arbeidsgruppen i Rollag underveis, fant vi frem til en profil som både Akari og kommunen er stolte av.
Den ferdige profilen ble satt opp i plattformen Frontify, som sikrer brukervennligheten for alle i kommunen.
Profilen er bygget opp rundt former og farger som er å finne i Rollag. Fjellet Senhovd med sin karakteristiske form, laftetradisjonen, jernbanen, detaljer og godt håndverk er alle stikkord som vises i profilen.
I tillegg til det grafiske ble det også utformet en språkprofil, som sørger for at ikke bare det visuelle, men også hvordan Rollag Kommune fremstår i tekstform er konsekvent og gjenkjennbart.
Arbeidet med ny visuell identitet og grafisk profil for Rollag har vært en spennende og lærerik prosess. Arbeidet startet med en medvirkningsprosess, og man kan tydelig se resultatene fra medvirkningen i profilen som er utarbeidet. Akari har vært profesjonelle, og vi har hatt et fint samarbeid gjennom hele prosessen. Vi er veldig fornøyd med vår nye grafiske profil!