Er det et sted din nettside bør være synlig, så er det på Google. For å oppnå synlighet her, må du gjøre en god jobb med søkemotoroptimalisering – for å klatre til topps av organiske søk.
Søkemotoroptimalisering, SEO, handler om å tilrettelegge slik at en nettside rangerer høyere i søkeresultatene til søkemotorene. Aller helst vil du jo ligge helt øverst når noen googler bedriften, tjenestene eller produktene dine. For å oppnå dette må det gjøres en god jobb med søkemotoroptimalisering.
I denne artikkelen finner du tips som hjelper deg med å nå toppen av Google søk. Du kan lese om hvorfor søkemotoroptimalisering er viktig, hvorfor din bedrift bør være synlig og hvordan du bør jobbe med SEO.
Hva er søkemotoroptimalisering egentlig?
Søkemotoroptimalisering (SEO) er prosessen der innholdet på nettsider blir oppdaget av søkemotorer som blant annet Google, og oppnår bedre synlighet eller rangering på resultatsiden. Google ønsker å levere det beste resultatet på toppen av sin resultatliste. For å komme øverst, må du sørge for at nettsiden din er interessant for brukeren, det vil si at de finner ønsket informasjon eller hjelpen de er ute etter.
Hvorfor SEO?
Google er den mest populære søkemotoren i Norge, så her kan det vært lurt at du og merkevaren din er godt synlig. Hvis du tenker over det, når var sist du klikket på et av de første søkeresultatene når du søkte etter noe? Dagens forbrukere tar nemlig veldig raske beslutninger og dermed er det best å være på toppen av resultatlisten.
Hvordan velge søkeord
Hva søker egentlig folk etter? For eksempel, søker folk mest på «smart klokke» eller «smartklokke»? Her er det lurt å bruke Google Suggests på Google søk, og prøve å skrive inn ord du tenker passer til din side og se hva Google foreslår, her kan du også se hvilke støtteord du bør ha med, slik at du får en bedre rangering.
Google Trends brukes for å finne ut hva folk faktisk søker etter, og du kan sammenligne søkeord for å se hvilke ord som blir mest brukt. Keyword Planner brukes til å se søkevolumet på de forskjellige søkeordene.
Ønsker du hjelp til å foreta en søkeordsanalyse? Ta kontakt her.
Metabeskrivelse for SEO
Metabeskrivelse eller metadata er informasjonen som følger nettsideadressen, og er essensiell for en god SEO. Dette er informasjonen som vises i treffene på blant annet Google og i sosiale medier. En god metabeskrivelse gjør det enklere å forstå innholdet og får flere til å klikke og dele det.
I WordPress kan metabeskrivelsen enkelt legges inn i Yoast SEO plugin når du skal legge til et nytt innlegg på nettsiden. Her kan du også legge til SEO titler, lenker, nøkkelord og synonymer. Du får fortløpende vurdering på hvordan WordPress mener at nettsiden kommer til å prestere i henhold til SEO, og eventuelle forslag til forbedring.
Innhold på nettsiden
Nettsiden bør inneholde en god og rik artikkel, med spennende tekst som gir lyst til å lese videre. Nettsiden må ha bilder, men kan også ha video. Innholdet struktureres etter viktighetsnivå, i synkende viktighetsgrad, hvor tittel er viktigst. Tittelen bør være lik nettadressen, og skal inneholde ord som du ønsker å rangeres på. Tittel tagges H1, undertitler tagges H2 med støtteord i samme kategori, og teksten tagges H3.
Fordi Google leser tekst og ikke bilder, bør bildefilene navngis med ord du ønsker å rangeres på. Dette spiller også en rolle for de som heller scroller seg igjennom bildesøk for å finne bilder som matcher det de ser etter.
Google Analytics
Google Analytics er et gratis måleverktøy som legges inn på nettsiden. Analytics hjelper deg å få oversikt over hva brukerne gjør på nettsiden, hvor lenge de er inne på den og hvor mange sider de besøker. Dette er ikke noe som påvirker rangeringen direkte, men er et verdifullt verktøy som gir en god indikasjon på hvor verdifullt innholdet er for kundene.
Inngående lenker for bedre SEO
Inngående lenker er viktig for god SEO. Lenkene må komme fra relevante sider. Om de kommer fra samarbeidspartnere eller andre i samme bransje som deg er de gull verdt.
Hvor rask er siden din?
Rangeringen påvirkes av hastigheten på nettsiden. Altså hvor lang tid det tar fra noen klikker seg inn på siden, til den faktisk kommet opp. Det vil ikke hjelpe å øke hastigheten på en allerede rask side, men Google straffer trege nettsider.
Klar for en oppdatert og rask nettside? Les mer og ta kontakt her!
SSL-sertifikat og domenet
SSL er et sikkerhetssertifikat som viser at nettsiden er ekte og at informasjonen du sender til siden er sikker. En nettside med dette sertifikatet vil rangere høyere enn de som ikke har det. En SSL-sertifisert nettside vil begynne adressen med https:// og det vil også være markert med en hengelås.
Google prioriterer også lokale domener. Så skal du være synlig i Norge må du derfor ha .no, disse blir også prioritert over de som har .com/no.
Akari hjelper deg med SEO
Det er mange faktorer som spiller inn når du forsøker å rangere i Google. For at din nettside skal rangere i organiske søk, krever det en som sørger for godt innhold sammen med innholdsmarkedsføring og en designer som får alt til å se bra ut. Hos Akari får du en helhetlig prosess, der alle elementer er ivaretatt.
Er du nysgjerrig på hva Akari kan hjelpe deg med? Ta kontakt i skjemaet under og en av våre rådgivere vil ta kontakt med deg så snart som mulig til en uforpliktende prat.