Tidlig i 2023 bestemte Anders Drag, Steinar Ødegård, Daniel Lundblad, Svein Hatleskog og Hans Kristian Lundblad seg for å starte eget firma.
– Den stadig økende etterspørselen etter solceller og vekst i solcellemarkedet, sammen med vår samlede fagkompetanse, gjorde at vi ønsket å satse, forteller Anders engasjert.
De fire har bred kompetanse innenfor elektro, entreprenørskap, eiendomsforvaltning og bygg. Planen var klar. Firmaet skulle være en totalleverandør av solceller.
– Vi var enige om å både levere på prosjektering, montering, drift – og vedlikehold av solceller, både for privat- og næringsmarkedet. Alt var planlagt og klart. Det var bare et problem. Hva skulle vi hete, og hvordan skulle vi markedsføre oss?
– Man tvinges til å tenke annerledes
God erfaring fra tidligere samarbeid, gjorde at Anders tok kontakt med Akari. Seniordesigner Camilla Walaker fra Akari Kongsberg ble koblet på, og fikk hovedansvar for å utarbeide og gjennomføre prosjektet, samtidig som hun ble Solios sin hovedkontakt.
– Vi valgte å starte med en kreativ workshop, hvor kunden får komme med sine ideer. Det er viktig å for eksempel tenke gjennom hvilke farger man ønsker seg, slik at vi sammen kan komme opp med en visuell-grafisk identitet, forklarer Walaker.
Navn, konsept, logo og nettsiden ble bestemt under workshopen.
– Det var veldig spennende å få være med på en workshop. Man tvinges til å tenke annerledes enn man gjør ellers i hverdagen. For oss som ikke er vant til å være kreative, ble det en tøff, men svært lærerik prosess, forteller Anders Drag.
Nysgjerrig på hvordan en workshop fungerer? Les mer på Workshop – Halv dag eller Workshop – Hel dag.
Camilla Walaker, Senior designer i Akari.
– En løsning som passer oss godt
Han er glad for å ha fått være med under hele prosessen fra ide til produkt, og får ikke skrytt nok av innsatsen til Akari og Camilla Walaker.
– Det å få være med hele veien, og ha en engasjert kontaktperson som bidrar med sin ekspertise og faglige trygghet, gir oss større eierskap til vårt eget produkt og sikrer kvalitet hele veien. For oss var det viktig å få være med å bestemme, ikke bare få tredd løsninger og bestemmelser nedover hodene på oss.
Solios valgte blant annet løsningen 7-dagers web, hvor man får bygget en enkel nettside på syv dager.
– Vi valgte å gå for løsningen 7 dagers web, fordi vi ønsket å få firmaet opp på beina. Vi brant etter å komme i gang og så at det var en løsning som passet oss godt, forteller Anders.
Les mer om Nettside på 7 dager.
Viktig å involvere kunden
Walaker tror det er viktig at kunden får være med i den kreative prosessen.
– For Solios, som var en helt ny aktør, uten navn eller fastsatt identitet, var det viktig å finne det helt unike i selskapet og deres målgruppe, slik at vi kunne bygge videre på det. Det var et veldig spennende prosjekt. Å hjelpe bedrifter med å bygge opp merkevaren sin er noe av det morsomste jeg gjør i Akari, smiler Walaker.
Drag opplever samarbeidet med Akari som godt og er ikke i tvil om at han vil bruke dem igjen ved behov.
Akari leverte raskt og effektivt, og kom opp med et konsept vi er svært fornøyde med. Vi opplevde at de hadde peiling på det de driver med, og vi følte oss ivaretatt hele veien.
Anders Drag, Solios.
Trenger du vår hjelp?
Akari har lang erfaring med design av logoer, profiler, nettsider og markedsføring for SMB-markedet – og spesialiserer seg på disse områdene med mål om å bli den beste leverandøren i sitt segment. Fyll ut skjema så tar en av våre rådgivere kontakt med deg