Styrk merkevaren din med en helhetlig grafisk profil

Hvordan kan jeg gjøre merkevaren min sterkere, har du kanskje tenkt. «Treffe riktig målgruppe, tilby en vare eller tjeneste som er etterspurt, markedsføre meg…

Har du ikke 10 minutter til å lese teksten, kan du gå rett til kontaktskjema her!

«Ja, så var det denne markedsføringen, da… Det finnes jo så mange muligheter – så mange veier å gå! Vel – visste du at logoen og din «visuelle profil» (eller grafisk profil) er bedriftens ansikt utad? En del av merkevarens identitet? Kanskje det kan være lurt å starte her.

Her har du 5 raske som kan hjelpe deg på vei!

Gjør designmanualen din digital

Har du fått tilsendt en komplett profilmappe en gang, men nå er den gjemt i en mail fra 2019?

Last heller opp designmanualen i en egen underside på nettsiden din. Det gjør det enklere for både deg, nye og eksisterende ansatte å laste ned materiell og holde den oppdatert. Da trenger du heller ikke lenger klø deg i hodet om filnavn_endelig, eller filnavn_ny er den siste versjonen!

Se hvordan Notodden Energi løste det med digital designmanual

Ha alt materiell lett tilgjengelig

Er du glad i maler? Ja, da er du ikke alene! Også vår daglige leder i Kongsberg setter pris på en god mal. Har du kanskje fått utarbeidet en brevmal, visittkort, PowerPoint og lignende?

Last materiellet ned til din lokale maskin. I en profilmanual vil det ligge føringer for fonter, bruk av farger og maler du kan skrive rett inn i. Dette gjør det enklere for både deg og dine kollegaer å samarbeide om en helhetlig profil.

Vær konsekvent – bli gjenkjent

Logoen din fungerer som bedriftens ansikt utad, og blir naturlig ofte det folk kjenner igjen. Ved å bygge kjennskap til logoen, bygger du også kjennskap til merkevaren. Så bruk logoen din for det den er verdt!

Har du et grafisk element, eller en bokstav som skiller seg ut? Kan deler omgjøres til ikoner eller mønster? På den måten har du ikke bare flere bruksområder for logoen din, men du skaper mest sannsynlig en gjenkjennelseseffekt for eksisterende og potensielle kunder.

Logo for enhver fargepalett

Så skal du sette i gang og faktisk bruke logoen. Men før du kommer så langt, innser du kanskje at fargene ikke helt står i stil? Et lite design-tips fra oss… Alltid ha flere versjoner av logoen tilgjengelig. Har du en svart, hvit og farget versjon er du allerede godt i gang!

Ble det litt dårlig plass, kanskje? Få utarbeidet en horisontal og en vertikal versjon. På nettsiden din vil en avlang, horisontal logo være ideelt, mens på et brevark kan det se bedre ut med en stående.

Ha en gjennomført og tydelig bildestil

Du trenger ikke strebe etter å bli den neste Steve McCurry eller Annie Leibovitz for å skape et helhetlig inntrykk.

Likevel gjør du lurt i å bestemme deg for én type stil på bildene dine. Er det en bestemt farge eller tone som bør gå igjen? Et bestemt uttrykk eller hvordan du redigerer bildene dine? Slik sørger du for at bildene kan sees i sammenheng, og stå i stil med den visuelle profilen din.

På tide å friske opp profilen? Eller kanskje du vil ha den digitalt på nett?

Vi er hekta på design! Kontakt oss!