Markedsføring

Markedsføring foregår i større og større grad digitalt, og kanalvalgene kan virke nærmest uendelige. En av de store fordelene med digital markedsføring er at du kan sette deg konkrete mål for hva du ønsker å oppnå, og deretter justere og evaluere markedsføringen underveis.

For å få gjennomslag med markedsføringen din bør du ha tenkt igjennom hvem som er målgruppen din, hva som er budskapet ditt – og hvilke kanaler som egner seg best for å nå fram til målgruppen din med det budskapet du ønsker å formidle.

Målgruppe

Målgrupper velges etter bestemte demografiske kriterier som kjønn, alder, inntekt, utdanning, bosted, forbruk, kundeforhold og adresseliste i en database. Målgruppen kan også velges ut fra psykografiske kriterier som holdninger, personlighet og livsstil eller atferdsmessige kriterier som brukshyppighet og merkelojalitet.

Kanalvalg

Med en tydelig målgruppe, er det lettere å velge hvilke kanaler du skal markedsføre i.

Har du tjenester det er vanlig å oppsøke, kan søkemotorannonsering i Google være det rette valget. Skal du derimot tydeliggjøre selskapets profil ved bruk av logo, farger, bilder og film, kan Facebook og Instagram være en bedre løsning. Her utelukker ikke den ene kanalen den andre, men det vil være avgjørende å velge de rette kanalene for å få mest mulig ut av markedsbudsjettet ditt.

Budskap

Valg av riktig budskap mot riktig målgruppe er i mange tilfeller avgjørende for å oppnå effekten man ønsker. Type virkemiddel varierer med trender, og de siste årene har vi sett at bruk av filmer i sosiale medier har gitt gode resultater for annonsører.

Andre virkemidler kan være foto, artikler (innholdsproduksjon) og grafikk.

Vi er sertifisert

I tillegg til å hjelpe annonsørene på Facebook, Instagram, Youtube og lokale mediekanaler, har vi valgt å legge ekstra vekt på Google sine verktøy, og har en sertifisering i Google Ads, noe som gjenspeiler økt kunnskap om bruken av Google Ads som markedsføringsverktøy.

Mari Odden
Media Manager i Akari

Få hjelp til markedsføringen

Vi tar gjerne en prat. Enten det er tips rundt markedsføring eller ønske om et møte for å se mer på behovet.

    Jeg samtykker at innsendte skjemaopplysningene lagres på Akari.no sin server og Akari sine datalagringssystemer, og at jeg til en hver tid kan kontakte Akari for å få disse slettet. Les mer om personvern her!
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.