Fremover blir det lettere å kommunisere og markedsføre hva Rollag er for innbyggere, bedrifter og besøkende. Å sikre eierskap blant mange, til den nye visuelle identiteten, var viktig for Rollag kommune.
Les også: Takk for tilliten Numedal
Innbyggere, næringsliv og frivillige skal kjenne seg igjen i fremtidig markedsføring. Folk skal ønske å bruke den. Skal vi bygge merkevaren Rollag, må vi få frem hvem vi er og skape nysgjerrighet for bygda.


For å kommunisere godt, må vi først være enige om hvem vi er. Derfor startet vi prosjektet med en workshop, der innbyggere, bedrifter og frivillige lag var invitert. Sammen dykket vi etter skatter, for å lete etter hva Rollag faktisk er – og betyr for folk.
Skal nye innbyggere, nye bedrifter og besøkende forstå hvem Rollag er, så trenger vi å finne den røde tråden i stedets identitet.
Akari vant anbudskonkurransen
Akari er utrolig stolte over å ha vunnet anbudet for utforming av visuell identitet, grafisk profil og designmanual. Kontrakten sikrer fulle uker for designteamet i Akari fremover.

Forståelse for bygdemiljøet
Rollag kommune trengte en leverandør som kan skape en visuell identitet, som reflekterer bygdemiljøets unike karakter.
Prosjektet er en del av bygdemiljøpakka. Akari trakk vinnerloddet grunnet lang erfaring og kompetanse innen merkevarebygging, innbyggerportaler og omdømmeprosjekter, samt nærheten til Numedal.
Felles eierskap
«Vi skal skape en visuell identitet til Rollag hvor innbyggere, næringsliv og frivillige lag har et felles eierskap til,» sier Tone Marit Tesdal, prosjektleder i Akari. «Den visuelle identiteten skal gjenspeile hva som er, og skal være, Rollag».

Akari tilpasser profilen dagens og morgendagen flater, kanaler og møteplasser. Innbyggerne, næringslivet, kulturlivet og kommuneansatte skal bli så kjent med og glad i den visuelle identiteten, at de bruker den på autopilot.
Arbeidet allerede i gang
Mandag 18. september gjennomførte vi workshop, hvor innbyggere, næringsliv og frivillige var invitert.
For et engasjement! Over 40 deltagere delte engasjerte innspill og tanker om hvordan identiteten til Rollag kan utvikles, sier Hilde Søraas Grønhovd fra Buskerud Næringshage , som koordinerte workshopen for kommunen.
Se noen bilder fra workshopen her






Ønsker du hjelp til utforming av profil, nettside eller hjelp til markedsføring?
Fyll ut skjema så tar en av våre rådgivere kontakt med deg