Hvor aktiv er din bedrift i kommentarfeltet på sosiale medier?

Mange bedrifter er gode til å markedsføre seg selv på sosiale medier ved å poste innlegg på Facebook og Instagram med nøye gjennomtenkt innhold. Når kommentarene begynner å komme inn er det lett å glemme å følge opp.

Fokuset bør være på å skape engasjement og rekkevidde

Det å følge opp kommentarer i kommentarfeltet gjør at du kan imøtekomme nåværende og potensielle kunder på en trygg og høflig måte. Folk føler du er folkelig og skaper engasjement til innholdet du har publisert.
Det å skape engasjement er viktig både for kundene og rekkevidden på innleggene dine. Algoritmene vil belønne aktiviteten i kommentarfeltet på innlegget ditt med rekkevidden på hvor langt og hvor mange innlegget ditt når. Så jo mer engasjement du som bedriftseier skaper ved å svare på kommentarer desto flere får med seg akkurat ditt budskap.

Snu det negative til det positive

Mange er kritiske til innhold på sosiale medier og kaster seg ut i kommentarfeltet før de har lest ferdig artikkelen eller sett ferdig videoen du har publisert. Hvis du som bedriftseier er raskt på ballen og retter opp i misforståelser umiddelbart og snur den misfornøyde kommentaren til en fornøyd kommentar, har du kanskje fått en potensiell kunde!

Aldri la en kommentar forbli ubesvart

Det er viktig å aldri la en kommentar forbli ubesvart, for det er mat til dine største kritikere og spekulasjonene blir mange til hvorfor du velger å la vær å svare på akkurat den kommentaren.

Selv positive kommentarer fortjener et svar. Du trenger ikke svare et langt og utbroderende svar, men et kort og enkelt svar er mer enn godt nok.  I dag har bruken av emojier blitt like vanlig som det å bruke masse tekst til å forklare hva man mener og føler. Du kan fint kommentere med et hjerte, smilefjes eller en sol. Bruken av emojier gjør at det blir mer følelser og engasjement i teksten din.

Engasjement i kommentarfeltet

24 timers regel

Vær presis og ærlig i svaret ditt og besvar en kommentar så raskt du kan. Ved å svare på kommentarer og meldinger for den saks skyld på sosiale medier føler man at man får en mer personlig og direkte kontakt med deg som bedriftseier. Svar alltid så raskt du kan og helst innen 24 timer! 

Digital markedsføring på sitt beste handler også om relevans og respons. Det handler om kunder som finner det de leter etter og om folk som får svar på det de lurer på. Og svaret – det vil de ha raskt. Enten gjennom informasjon på nettsider eller via dialog med deg. La følgerne dine bli kjent med deg og bedriften din.


Finn ut hvordan digital markedsføring kan booste din bedrift her.

Ønsker du hjelp til å markedsføre din bedrift?

Fyll inn skjema nedenfor for å komme i kontakt med oss.