Digital markedsføring innholdsprodusent

Digital markedsføring er mer enn synlighet

Handler digital markedsføring om å være synlig på nett, eller dreier det seg om noe mer enn det?

Digital markedsføring på sitt beste handler også om relevans og respons. Det handler om kunder som finner det de leter etter og om folk som får svar på det de lurer på. Og svaret – det vil de ha raskt. Enten gjennom informasjon på nettsider eller via dialog med deg.

Tradisjonell markedsføring er basert på å nå ut til publikumet, mens digital markedsføring handler om å trekke publikummet til deg. Selv om din bedrift er godt synlig er det viktig å ikke glemme god kommunikasjon med kundene som besøker nettsiden din eller tar kontakt i sosiale medier. 

Digital markedsføring rommer mange kanaler og formater. Å definere digital markedsføring er kanskje ikke så enkelt, men vi kan si at digital markedsføring kort sagt er «all markedsføring utført gjennom digitale plattformer». Små og mellomstore bedrifter har gjerne et mer begrenset markedsbudsjett enn større bedrifter. Nettopp derfor anbefales de små og mellomstore å sette av en større del av totalbudsjettet til digital markedsføring, framfor å satse alt på tradisjonell markedsføring. 

Eksempler på digital markedsføring:

  • Søkemotoroptimalisering (SEO)
  • Utvikling av nettsider
  • Betal-per-klikk (PPC), som for eksempel Google-annonsering
  • Innholdsmarkedsføring
  • Markedsføring på sosiale medier
  • Nyhetsbrev
  • Konverteringsoptimalisering (CRO)

Les mer om søkemotoroptimalisering her

Forskjellen mellom tradisjonell og digital markedsføring

Tradisjonell markedsføring som avis, TV, radio og plakater var lenge de mest brukte markedsføringskanalene. Med digital markedsføring har det blitt enklere å spore om og hvordan kampanjene dine gir effekt. Markedsføring i digitale kanaler gir også muligheten til å gjøre endringer underveis og til å optimalisere kampanjene dine. 

Med digital markedsføring kan du nå et bredere marked. Du kan følge med på hvor mange kampanjen din når, og du har muligheten til å få flere til å se den og gi den en liten boost hvis du føler den har bruk for det.

Det å synliggjøre bedriften digitalt er viktig, men det er også viktig å fortsette med å være i kontakt med de potensielle kundene. Når for eksempel kunder sender inn henvendelser med spørsmål til bedriften, er det lurt å svare raskt. Tenk på det slik, når du går inn en butikk og ønsker hjelp med noe du lurer på, ville du satt pris på god kundeservice hvor personalet hjelper deg så raskt som mulig. Dette gjelder også når tjenesten er digital. Husk kundereisen og skap godt samspill med kundene dine.
 

Hvilke sosiale medier er best for deg?

Hvilken kanal bør du satse på når du skal sette opp din digitale markedsføring? Dette kommer litt an på hvem som er dine potensielle kunder og hvor du finner dem.

Vi anbefaler først og fremst at du har en nettside med innhold som er optimalisert for kundene dine, og som er optimalisert for søkemotorene. Slik at bedriften din blir mer visuell, synlig og du rangerer høyere på søkeresultatet på blant annet Google.
I tillegg anbefaler vi at du er aktiv på minst en av kanalene vist i tabellen nedenfor, men bruk gjerne to eller flere. 

Trenger du en oppdatert nettside? Se hvordan du kan få en komplett, ny nettside på 3 uker her.

I tabellen under ser du en oversikt over de mest populære sosiale mediene i Norge. Du kan se hvor mange brukerprofiler hver plattform har, hvor mange i prosent som er daglig aktive og hvilken aldersgruppe som bruker de forskjellige plattformene mest.

Se flere detaljer og les hele rapporten til IPSOS her.

Akari hjelper deg med digital markedsføring 

Ønsker du hjelp med digital markedsføring, slik som for eksempel innholdsmarkedsføring, søkemotoroptimalisering eller utvikling av nettsiden din? Ta kontakt i skjemaet under og en av våre rådgivere vil at kontakt med deg så snart som mulig til en uforpliktende prat. 

Kom i kontakt

Be om et møte eller tilbud
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.