Slik lykkes du med markedsføring lokalt – 6 steg i riktig retning

Selv om 92% av alle kjøp starter med et Google-søk, er det allikevel viktig at du jobber lokalt med markedsføring for å vise at du er tilstede der kundene dine er.

Hva vil du oppnå?

De viktigste spørsmålene du stiller deg selv er: hva ønsker du å oppnå og hvilke mål har du satt deg? Det kan være at du ønsker økt omsetning, flere salg, nye kunder, nye ansatte eller bedre omdømme. Du har kanskje flere ønsker og mål, men prøv å velge et mål som du fokuserer på det neste året.

Hvem er kundene dine?

Hvem er det som har behov for deg og/eller dine tjenester/produkter? Prøv å beskriv en eller flere personer som er dine typiske kunder, dette kalles personas. Det viktigste du prøver å definere er hvor kundene dine bor og hvilken alder de har. Hvis du kan legge til spesielle interesser og kjønn, er det enda lettere å jobbe målrettet med markedsføring lokalt.

Hva trenger kundene dine?

Da mener vi ikke selve produktet, men hvilke behov du løser hos dine kunder. For eksempel, er du elektriker, så er det jobben din og du kan gjøre “alt” innen elektrisitet. Men for kunden så løser du deres behov, som feks. ny sikring, nytt sikringsskap, legge opp nye stikkontakter, montere solcellepanel osv. Dette er måten dine kunder tenker når de skal søke etter tjenester du tilbyr.

Lag et budsjett

De aller fleste har budsjetter for selskapet, husk også å sette av markedsføring i budsjettet. Hvis du tenker på det første punktet, “hva vil du oppnå” kan du sammenligne budsjettet med hva du er villig til å investere for å nå budsjettet. For eksempel “Vi har et mål om 10 nye kunder, som vil gi oss ca 1 MNOK i ekstra fortjeneste, da er jeg villig til å sette av 300 000 for å oppnå det målet”. Altså er markedsbudsjettet for kommende år 300 000.

På denne måten er det lettere å “akseptere” utgiftene til markedsføring lokalt når du ser hva du kan oppnå. I følge Markedsheltene.no er gjennomsnittlig budsjett for bedrifter i B2B-markedet 0,5% av omsetning.

Lag en plan

Når du har kontroll på alle punktene over, er det lettere å lage en plan. Lag deg gjerne et årshjul hvor du skriver opp alle aktivitetene du skal delta på i løpet av et år, og hvilke markedsaktiviteter du ønsker å gjøre.

I Akari utarbeider vi disse planene for alle våre byråkunder, det er en god løsning for deg som ikke har tid eller ønsker om å gjøre dette selv.

Iverksett planen for markedsføring lokalt

Så er du klar for å starte med markedsføringen lokalt. Det kan være å produsere bilder, filmer, tekster, annonsere på Google, Facebook, Finn.no, LinkedIn, lokalavis etc. Hvis du har interessen og tid til å gjøre dette selv, er det mange gode verktøy for dette i dag. For byråkunder av Akari håndterer våre rådgivere store deler av oppfølgingen, mens fotografer, tekstforfattere, markedsførere og designere produserer innhold.

Byråkontakt

Ønsker du å vite mer om byråsamarbeid? Fyll ut skjema så tar vi kontakt for å høre mer med deg, eller avtale et møte direkte.