Som leder av et elektrikerfirma har jeg mer enn nok annet å holde på med

Vi vet jo at dersom vi skal treffe kunder på Østlandet, så er vi nødt for å jobbe med markedsføring, men det er bare ikke tid. Også tror jeg ikke vi finner noen som kan alt fra design, webutvikling, foto, film, tekst til det å velge de riktige annonsekanalene, den «poteten» finnes ikke sier Daglig leder i Elektrotjenester Anders.

For Elektrotjenester AS i Lier har det stort sett vært hektisk gjennom pandemien, med unntak av noen uker etter sommeren 2020.

«Vi opplever i hele bransjen et økende behov for håndverkertjenester, så det er langt fra unikt for oss, men vi ser også at synligheten i kanaler som Google og facebook gjør at vi blir vurdert i langt flere tilfeller enn tidligere», sier Anders.

Vi visste at dersom vi skulle klare å jobbe godt med markedsføring mot hele Østlandet trengte vi en partner som Akari. I tillegg til å komme godt i gang, har vi nå en plan som de følger oss opp på.

Både fordeler og ulemper for oss under Covid-19

Den aller største utfordringen for Elektrotjenester under pandemien, har uten tvil vært å jobbe med å bevare det gode arbeidsmiljøet samtidig som flere var usikre på egne arbeidsplasser.

«Selv om disse utfordringene preget tilværelsen mye, opplevde vi raskt å komme i gang med hjemmekontor og digitale verktøy som teams, noe som igjen førte til mindre reisetid og mer tid til utvikling og digital markedsføring», sier Anders.

Se noen av bildene som ble tatt i forbindelse med den nye nettsiden og markedsføringsaktivitetene.

Markedsføring var en viktig investering for å nå Østlandet

Elektrotjenester hadde heldigvis selvinnsikt nok til å innse at de ikke var så godt synlig i digitale kanaler og visste at noe måtte gjøres.

Som veldig mange andre små og mellomstore selskaper, er det alltid vanskelig å vite hva man skal gjøre og hvordan prioritere.

«Som en del av vår analyse i forkant gjorde vi noen googlesøk.

Blant annet søkte vi «elektriker Lier», og da kom ikke Elektrotjenester opp i det hele tatt, så det var helt klart et stort potensiale», sier Mari Odden Media Manger hos Akari.

Videre jobbet vi med en rekke verktøy, blant annet Google Seach Console og Google Ads for å få god innsikt i relevante søkeord.

Mari Odden har blant annet hatt ansvar for de digitale analysene i forkant av webutvikling og markedsføring.

Resultatet for Elektrotjenester ble en web- og markedsføringsplan for å nå ut til nye kunder og samarbeidspartnere.

«Nå er vi synlig i de kanalene vi ikke brukte før, og får langt bedre treff i blant annet google» sier Anders.

«Helt konkret så merker vi det i forespørslene hvor vi får langt flere henvendelser fra entreprenører som har sett, hørt og lest om oss i sosiale medier og funnet oss på google.

I tillegg kommer kompetansen vår mye bedre frem på den nye nettsiden, det fører til flere henvendelser også fra private» fortsetter Anders.

Mitt råd til deg som bedriftsleder

«Velg et markedsføringsbyrå du kan jobbe tett med, som kjenner området du jobber i og som du kan stole på.

Finner du det byrået, da klarer du å slippe mer av ansvaret.

«Slipper du mer av ansvaret over på byrået, får de mer ut av markedsmidlene og har mer tid til utvikling», sier Anders.

Veien videre = videre vekst

Nå ser Elektrotjenester inn mot en hektisk periode og er alltid på utkikk etter fagarbeider. Samtidig har de fokus på å utdanne nye fagarbeidere og ser på lærlingprogrammet deres som en naturlig måte å vokse på.

Vi i Akari ønsker de lykke til og ser frem til det gode samarbeidet fremover når i jobber videre med markedsføring av Elektrotjenester på hele Østlandet:)

Få din egen markedsavdeling du også