Hos Akari prioriterer vi sikkerhet for våre kunder. Selv om vi tar oss av det meste av det sikkerhetsmessige gjennom en driftsavtale, er det fortsatt noen ting du som kunde kan gjøre selv for å sørge for at du er sikker på nett. Som en del av vår PNK (Periodiske Nettsidekontroll) sjekker vi nå om alt er på plass.

Etter et datainnbrudd hos Domeneshop natt til 17. oktober, er flere av deres kunders data på avveie. Vi vet at flere av våre kunder benytter seg av e-post-løsningen fra Domeneshop. Dette er en påminner om hvor viktig det er å prioritere sikkerhet.

Les mer om PNK og driftsavtale her.

Dobbeltsjekk at passord til nettsiden følger krav til sikkerhet

Det finnes generelle krav for passordsikkerhet:

Aktivere tofaktor på de tjenestene som tilbyr det

Dette er en av de viktigste tingene man kan gjøre for å sikre en tjeneste i dag. Et passord kan ofte gjettes, men med tofaktor gjør du telefonen din til en egen ID-brikke for innlogging.

Akari tilbyr nå tofaktor på nettsider, dersom du ønsker dette. Dette kan aktiveres på ditt neste PNK møte, eller fra admin panelet ditt. Ta kontakt med support@akari.no om du trenger hjelp.

Vær sikker på at e-poster kommer fra riktig person

Noen ganger kan man motta en e-post som kommer fra en annen person enn det virker som. Dette refereres til som phishing, og de som utøver dette utvikler stadig nye metoder for å lure e-post brukere. Derfor er det svært viktig å være årvåken, og forsikre deg om at du er sikker på hvem som er avsender av e-posten du har fått.

Det finnes e-post løsninger som blokkerer phising-forsøk før de når deg som bruker. Vi oppfordrer alle våre kunder til å benytte dedikerte e-postleverandører, slik som Microsoft eller Google. Historisk sett er disse tjenestene et tryggere alternativ. Ønsker du hjelp til å komme i gang med en av tjenestene, ta kontakt med din rådgiver, eller send mail til kreative@akari.no.