‘- Vi kan ikke ansette en hel markedsavdeling hos oss

Byggentreprenøren Ag teller omtrent 25 ansatte. De er en mellomstor lokal bedrift med god kompetanse på å bygge nye hus, pusse opp og bygge på. De velger å fokusere på faget sitt og overlate markedsføringen til Akari.

Vi kan ikke ansette masse folk for å markedsføre!

– For 10 år siden holdt det å kontakte lokalavisa for en annonse, sier Aleksander Bjerke hos Ag.

– I dag må vi skrive tekster, ta bilder, lage filmer, bestille av Google, Facebook, Instagram og LinkedIn – i tillegg til aviser. Så må vi analysere resultatene før vi gjør endringer. Det sier seg selv at vi ikke kan ha all den kompetansen internt, fortsetter Bjerke.

Aleksander Bjerke i Ag jobber som Byggleder og er hovedkontakten mellom Akari og Ag.

– I stedet for at vi skal ansette et helt årsverk eller flere til å gjøre jobben, setter vi heller bort oppdraget til Akari. De er lokale, og holder seg faglig oppdatert på det som fungerer best for oss. Det koster en brøkdel av å ha egne folk ansatt, avslutter Bjerke.

Å være synlig er viktig, men hvordan?

Siden 2019 har Ag samarbeidet med Akari om markedsføring. Og siden 2019 har markedsføringen i hovedsak handlet om å være synlig. Det er synlighet som er viktig for å holde seg relevant for kundene. Litt som å ha et butikkvindu ut mot gata, kontra å være bortgjemt i en blindvei.

I Akari jobber vi med mange lokale bedrifter, som har samme mål; å få flere kunder og beholde de man har. Fokuset vårt for Ag har i stor grad vært å sørge for at de er synlige på sosiale medier.

Sondre, som nå er Ag sin faste markedsfører, er med på byggeprosjekter, arrangementer og når ansatte samles- Han tar bilder, filmer og skriver nyhetssaker. Deretter publiseres innholdet på hjemmeside, Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube og Google. I tillegg til å produsere og publisere innhold, annonserer vi for å nå enda flere potensielle kunder.

Rekruttering, grafisk og nettsider også

I tillegg til å sørge for synligheten til Ag gjennom blant annet sosiale medier, ivaretar Akari drift av nettsiden agas.no. Servere, domener, backup, sikkerhet og jevnlig oppdatering av både software og innhold er noe av det som gjøres på nettsidene.

– Fra tid til annen har vi også behov for mer trykkmateriell, noe brosjyrer mm, eller også hjelp til rekruttering. Da bruker vi også Akari. Vi ser at effekten av rekruttering via Akari gjerne gir bedre søkere og koster mindre, enn om vi bruker finn.no, sier Aleksander Bjerke.

Les også når Akari selv søkte og fikk over 30 søkere!

Se litt av det vi har gjort for Ag her:

Vi produserer film for Ag løpende til sosiale medier i tillegg til reklamefilmer. Se flere filmer her!

La oss gjøre din bedrift mer synlig

En ekstern markedsavdeling kan ofte være mindre tidkrevende og rimeligere enn å ansette selv. Fyll inn under, så tar en rådgiver kontakt med deg:)