Har jeg Google bedriftsprofil? Og andre vanlige spørsmål om Google

Google min Bedrift-profil

Som du kanskje vet, starter de fleste kjøpsprosesser med et Google-søk. Er du og bedriften din synlig der?

Du har sikkert hørt om SEO, Google min Bedrift og Google Ads. Kanskje er du litt forvirret i Google-jungelen? Lurer du på hva som er hva, og hva som er viktig for din bedrift? I så fall er du ikke alene.

Vi får ofte spørsmål knyttet til Google og synlighet i søkemotorer. Nedenfor forklarer vi hva som er hva, og hvordan du vet om du har det.  

Få Digital Markedsføring på fastpris – les mer her

Har jeg Google min Bedrift?

Google min Bedrift, på engelsk kalt Google My Business og på norsk også kalt for Google bedriftsprofil, dukker opp til høyre for søkeresultatene når du søker etter bedriften din. En bedriftsprofil på Google er helt gratis å eie og å opprette. Du kan gjøre det her.

Hvordan ser bedriftsprofilen i Google ut?

Søker vi «Akari Notodden» på Google kommer informasjonen på bildet nedenfor opp. Her er det lagt inn bilder av ansatte, i tillegg til informasjon om adresse, telefonnummer, åpningstider og lignende.

Google min Bedrift-profil

Enkelte ganger oppretter Google en bedriftsoppføring for bedriften, hvis du ikke har gjort det selv. Da kan du ta eierskap til denne bedriftsprofilen. Det er lurt å opprette eller ta eierskap til sin egen Google min Bedrift-konto, rett og slett for å synliggjøre bedriften i søkeresultatene – og å synliggjøre den på riktig måte. Her kan du legge inn bilder, åpningstider, adresse, telefonnummer og annen informasjon om bedriften som du ønsker skal være synlig.

Har jeg SEO på nettsiden min?

Du har sikkert hørt om SEO, på norsk kalt søkemotoroptimalisering. Dette handler om å gjøre nettsiden din synlig for søkemotorer, som for eksempel Google. Jo bedre du lykkes med SEO, jo høyere opp i det organiske søkeresultatet kommer du. SEO handler både om den tekniske delen og innholdsdelen på nettsiden din.

Så svaret er JA. Har du en nettside så har du jo noe SEO. Spørsmålet er hvor mye det er jobbet med søkemotoroptimalisering og hvor høyt du rangerer.

SEO-scoren avhenger både av innholdet på nettsiden din og det tekniske oppsettet. På nettsidene vi i Akari setter opp tilrettelegges det alltid for at det skal kunne legges inn metabeskrivelser og sidetitler i Yoast SEO – nettopp for å øke synligheten i søkemotorene.

Lurer du på hvordan nettsiden din ligger an? Du kan sjekke SEO-rangeringen til nettsiden din her.

Les mer om SEO og hvordan du kan jobbe deg opp i søkeresultatene her.

Har jeg Google Ads eller annen SEM, og hva er det?

Om du jobber aldri så hardt med SEO og Google min Bedrift – det er ingen garanti for at du dukker opp helt øverst i søkeresultatet. Kanskje er det noen som jobber enda bedre med SEO, eller det kan være noen som rett og slett kjøper seg en plass over din organiske plassering.

Kjøpte plasseringer kan se ut som plasseringen til Akari gjør nedenfor, på søk etter «ny nettside». Google-annonsen er merket «annonse» over annonseteksten.

SEM – hva er det?

SEM står for Search Engine Marketing, og betyr kort fortalt å kjøpe seg annonseplass på en eller flere søkemotorer. Mest vanlig er det å kjøpe seg annonseplass i Google, via Google Ads, fordi Google er den desidert mest brukte søkemotoren i Norge.

Lurer du på om du har Google Ads?

Da har du mest sannsynlig ikke det. Ta et testsøk, og se om det dukker opp en annonse for bedriften din.

Husk at selv om det er satt opp Google søkeordsannonsering i Google Ads er det ingen garanti for at du dukker opp i alle aktuelle søk. Her spiller blant annet annonsekvalitet, landingssidekvalitet og bud og budsjett inn. Google ønsker at den som søker skal få opp annonser som er mest mulig relevante for søket, for ikke å undergrave sitt eget system.

Pia, designer i Akari

Hvordan kan jeg bli mer synlig på Google?

Har du en Google-bedriftsprofil, har jobbet godt med SEO og annonserer i Google Ads er du nok ganske synlig allerede. Kan du ikke sjekke av på alle de tre? Ikke få dårlig samvittighet. De fleste små og mellomstore bedrifter kan ikke prioritere å jobbe med Google til daglig. Allikevel, en bedriftsprofil på Google, Google min Bedrift, vil være overkommelig for de fleste å få satt opp – om de ikke har det allerede.

Ønsker du hjelp til å forbedre synligheten din? Sitter du fremdeles med spørsmål angående Google og synlighet? Ta kontakt med oss i kontaktskjemaet nedenfor, så kan vi ganske sikkert hjelpe deg.