Ny markedsfører i Akari – Hils på Vilde

Vår nye markedsfører stod klar 1. desember for å hjelpe Akari sine kunder med innhold, strategi og vekst. Har du en bedrift i Notodden eller omegn og trenger hjelp med markedsføring? Ta kontakt så finner vi den beste løsningen for deg og din bedrift.

Startet karrieren i oppstartsbedrift

Vilde kommer rett fra det internasjonale firmaet Otovo, hvor hun har jobbet som Content Manager. Der har hun i nesten tre år brukt tiden på å markedsføre solceller til privatboliger.

«Jeg startet i Otovo som var en oppstartsbedrift, under mitt siste år med bachelor i markedsføring og merkevareledelse. Læringskurven var bratt da vi var få i markedsavdelingen, så man ble automatisk litt potet og fikk holde på med alt.»

I tidligere karriere har Vilde gjort alt fra sosiale medier, nyhetsbrev, design, blogg, SEO, produsert annonser for både Google og Meta, til å være med på prosjekter fra planlegging til ferdig produkt. På videregående gikk hun også medier og kommunikasjon med fordypning i fotografi, noe som dyrket hennes interesse for det kreative og innholdsproduksjon.

Jeg har siden barneskolen alltid blitt trukket mot det kreative. Tiden gikk mye i videoblogging, fotografering, dans, blogging, og sangskriving da jeg var yngre. Jeg syns det er helt fantastisk at jeg i dag faktisk kan leve av mine interesser og ha lykken av å kunne glede meg til jobb.


Vekst som motivasjon

Selv om interessen for det kreative står høyt på skalaen, er det vekst som er hovedmotivasjonen for det nye tilskuddet i Akari-treet. Ved å jobbe på kundesiden de siste årene med å gjennomføre tiltak og markedsaktiviteter for å kontinuerlig skape vekst, har dette ført til mersmak.

«Man kan godt se at kvaliteten på innholdet og gode planlagte markedsaktiviteter alltid gjør det best. Kvalitet over kvantitet, selv om det også er veldig viktig å være konsistent i postingen for å skape synlighet og vekst. De fleste plattformer for sosiale medier belønner de som poster kontinuerlig – da blir jobben å skape innhold med god kvalitet slik at det blir plukket opp av seerne.»  

Veksten for firmaene i Telemark blir en hjertesak for Vilde. Hun er oppvokst på- og bor i Notodden, og har et stort ønske om å kunne bidra til å skape flere arbeidsplasser og øke innbyggertallet.

«Notodden er en fantastisk by som fortjener mye mer oppmerksomhet enn den har i dag. Jeg håper at mitt arbeid kan bidra til vekst for denne flotte byen, og at markedsføring kan være med på å skape større interesse for folk å flytte hit.»

Innhold som fungerer

Den største delen av jobben som markedsfører i Akari er innholdsproduksjon. Dette innebærer alt fra tekst, bilde og video. Eksempler på dette er blogginnlegg, nyhetsartikler om produkter, bilder av ansatte, bilder av nye produkter og tjenester, enkle videoer til sosiale medier eller en video-recap av et jobbevent.

«Jeg ser det er flere og flere firmaer som har skjønt at sosiale medier og blogg er viktig å ta del i, men ikke alle tenker på planlegging og kvalitet av innholdet. Det kan bli lagt ut mange poster, men ting blir ikke sett eller bare scrollet forbi fordi postene mangler baktanke. Man kan bruke lang tid på å skrive et bra blogginnlegg, men dersom man ikke har tatt SEO eller konkurrentenes innhold i vurdering, har man brukt tid på noe ingen vil lese.»

I arbeidstiden gleder vår nye ansatt seg til å produsere innhold som fungerer for våre kunder. Hvert firma har forskjellige målgrupper og unike salgspunkt som er viktig å ta hensyn til når man skal produsere innhold. Firmaer uten store markedsavdelinger har, som forståelig, liten tid på å fokusere på dette. Vi i Akari står derfor klar for å hjelpe deg med deler av- eller hele markedsføringsprosessen.

Trenger du hjelp til å bli synlig? Se våre mest populære tjenester her.


Funfacts om Vilde

Vilde har fått kallenavnet «Globetrotteren» i Akari. De siste 2 årene har hun besøkt 7-10 land per år. Det første landet hun reiste til uten foreldre var til Kina da hun var 16 år gammel, etter dette var reisegleden og eventyrlysten plantet.

«Det å ha mulighet til å reise og oppleve nye land er en gave i seg selv. Jeg elsker å utforske nye steder, matretter, oppleve nye kulturer og den flotte naturen kloden vår har å by på. Mine favorittland for natur er nok foreløpig Madeira (Portugal), Mexico, Costa Rica og Norge såklart. Favoritten for kultur vil jeg si er Colombia og Vietnam. Og sist, favorittland med storby er foreløpig Japan og Singapore.»

Når hun er på reise, blir hennes sosiale mediekanaler alltid fylt med nye bilder og videoer. Denne hobbyen blir altså ikke lagt igjen hjemme.

Vi i Akari ble betatt av Vilde, både i søknaden og intervjurunden. Hennes engasjement for markedsføring, Akari som selskap og byen Notodden var så sterkt, at vi ble helt solgt.

Hvorfor ønsket du å jobbe i Akari?

Helt fra første gang Vilde fikk høre om Akari har målet vært å en dag kunne jobbe for firmaet.

Jeg syns det er utrolig spennende å kunne få hjelpe små og mellomstore bedrifter med vekst, og i tillegg får jeg jobbe med min lidenskap i min favorittby.

«Det er absolutt et stort pluss at firmaet har et fantastisk og sosialt jobbmiljø. Jeg var med på en sosial sammenkomst allerede første uken med både quiz, juleverksted og god stemning. Dette er en gjeng som tar nye godt imot.»

En variert arbeidshverdag er også noe hun trekker frem som en fordel, da dette ble godt presentert allerede første uken. Denne arbeidsuken bestod av alt fra videooppdrag i Sølvgruvene på Kongsberg, fotooppdrag med både advokat- og glassmester firma, årsmøter og workshops med spennende firmaer og produsering av innhold for flere kunders sosiale mediekanaler.

«Jeg gleder meg til å fortsette min reise i Akari!»

Møt resten av Akari-familien her.

Ta kontakt med oss:

Fyll ut skjemaet, så tar en av oss rådgivere kontakt med deg

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Hopp rett ned til innholdet